4 mei 2017

Gaan ook zij-instromers onze scholen leiden?

Administratiekantoor, VGS, Reformatorisch onderwijs, Onderwijs

Wie gaat de reformatorische scholen leiden? Met die vraag hebben we vorig jaar onze zorg geuit over het tekort aan directeuren in het (basis)onderwijs. In oktober jl. hebben we samen met Driestar educatief twee oriëntatiebijeenkomsten belegd voor geïnteresseerden die een overstap naar leidinggeven in het onderwijs overwogen. Wie schetst onze verbazing dat er meer dan 60 deelnemers aanwezig waren. Sommigen kwamen vanuit een vrijblijvende behoefte aan informatie, anderen hadden al meerdere sollicitaties achter de rug.

Een regelmatig terugkerende vraag was hoe schoolbesturen als werkgever aankijken tegen zij-instromers. Een terechte vraag. We merken bij besturen verschillende reacties. Sommigen wijzen zij-instromers bij voorbaat af, anderen aarzelen. Er zijn niet zoveel besturen die echt met een zij-instromer aan de slag gaan. De belangrijkste reden is wel het gevoel dat onderwijskundige kennis en leiderschap nodig is. Als VGS en Driestar educatief begrijpen we deze zorg. Tegelijk is een relativering op zijn plaats. Als er een directeur gezocht wordt voor een kleine school (minder dan 200 leerlingen), dan is onderwijskundige kennis onmisbaar. Zo’n directeur staat dicht bij de werkvloer en zal vaak de leerkrachten rechtstreeks aansturen. Bij grotere scholen (meer dan 250-300 leerlingen) ligt het wat anders. Dan gaan andere vaardigheden een rol spelen en is leidinggevende- en bestuurlijke ervaring belangrijker. Bovendien kan vaak gesteund worden op teamleiders of bouwcoördinatoren die bij uitstek betrokken zijn bij het onderwijskundige proces.

Om zowel schoolbesturen, de werkgever als aanstaande zij-instromers te helpen, hebben we in de eerste maanden van 2017 een verdiepingstraject georganiseerd. In drie middag/avonden is met ongeveer 10 deelnemers dieper ingegaan op de betekenis van leidinggeven in het onderwijs. Alle deelnemers hebben een managementtest gemaakt, er zijn gesprekken geweest met leerkrachten, leidinggevenden en bestuurders uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en tenslotte hebben alle deelnemers een persoonlijk advies gekregen. De deelnemers hebben het traject gewaardeerd met bijna een 8,5. Ze hebben het programma ervaren als ‘open, heerlijk, verfrissend, flexibel, motiverend en verbredend’.

Als VGS en Driestar educatief breken we een lans voor deze mensen om hen een plaats in onze schoolorganisaties te geven. Ze zijn uitstekend in staat om een bijdrage te leveren aan het leiden van onze scholen. Als organisaties zullen we hen ook steunen om het onderwijs te dienen.

Heeft u een vraag?

Neem dan contact op met Leonard Niewenhuijse MSc
  l.niewenhuijse@vgs.nl
  0180-44 26 97
  06-51 51 28 63