VGS

In de brief die de VGS en andere profielorganisaties op donderdag 4 december naar informateur Buma hebben gestuurd, pleiten we daarom voor een andere aanpak. Namens onze leden vragen wij via Buma aan het nieuw te vormen kabinet om te werken aan onderwijsbeleid dat geworteld is in de praktijk. In dat licht benadrukken we drie punten: 

  1. Onderwijs begint bij het pedagogisch perspectief
    De profielorganisaties onderstrepen dat goed onderwijs begint bij de menswording van de leerling – een perspectief dat in beleid vaak onder druk staat. Wij pleiten ervoor persoonsvorming, kwalificatie en socialisatie opnieuw in balans te brengen en onderwijsprofessionals het vertrouwen en de ruimte te geven die zij nodig hebben om leerlingen te begeleiden in hun brede ontwikkeling. Dit vraagt om beleid dat niet technocratisch stuurt, maar de bedoeling van onderwijs centraal stelt.  
  2. Investeer in samenhangende langetermijnambities
    Wij sluiten ons aan bij het pleidooi van de Onderwijsraad om te komen tot langjarige en stabiele bekostiging, zonder nieuwe bezuinigingen op onderwijs. Alleen met voorspelbaar en samenhangend beleid kunnen scholen bouwen aan kwaliteit en kansengelijkheid.  
  3. Erken de cruciale rol van schoolbesturen in een bestel van positieve subsidiariteit
    Als VGS benadrukken we al langere tijd dat schoolbesturen een knooppuntfunctie vervullen in het bestel. Dat vraagt om vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid die past bij het principe van positieve subsidiariteit: de overheid stuurt op hoofdlijnen, de schoolbesturen nemen verantwoordelijkheid voor goed onderwijs, en schoolleiders geven – dicht bij het primaire proces – leiding aan onderwijskwaliteit. In de brief wijzen we op recente wetsvoorstellen – zoals Strategisch personeelsbeleid en gerichte bekostiging – die juist afbreuk doen aan dit principe en onvoldoende bijdragen aan oplossingen voor de problemen in het onderwijs. 

Brede dialoog 

Tot slot pleiten we voor een brede dialoog tussen overheid, scholen en samenleving over de fundamentele doelen van onderwijs. Pas wanneer die helder zijn, kan het gesprek worden gevoerd over sturing, bekostiging en verantwoording. Wij blijven hierin graag een constructieve gesprekspartner, vanuit onze overtuiging dat een pluriform onderwijsbestel – met ruimte voor duidelijke identiteiten – van groot belang is voor een sterke en vrije samenleving.  

Met deze brief geven we namens onze scholen een duidelijk signaal: het komende regeerakkoord moet investeren in vertrouwen, ruimte en stabiliteit.