Enkele citaten hieruit:
“Antwoord 2
In 2026 heeft de inspectie verdiepend onderzoek geprogrammeerd naar de wijze waarop scholen omgaan met risico’s en uitingen in strijd met basiswaarden, zoals voor wat betreft respectvolle omgang met seksuele diversiteit en andere uitingen van onverdraagzaamheid.”
“Antwoord 7
De inspectie geeft aan dat de aandacht voor bevordering van basiswaarden zoals verdraagzaamheid en non-discriminatie vanwege zorgen rond afnemende tolerantie jegens seksuele diversiteit over de hele breedte van het onderwijs aandacht vraagt. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat het thema op bijzondere scholen met een godsdienstige grondslag vaker speelt dan elders.”
Het ministerie van OCW publiceerde de afgelopen periode twee beleidsdocumenten waarin aandacht was voor sociale veiligheid in relatie tot lhbtiq+-personen. Anders dan in een aantal eerdere documenten vanuit OCW is hier geen sprake van een over-kritische aandacht voor reformatorische scholen.
Emancipatienota ‘Veilig meedoen’
Op 11 juni 2025 heeft het kabinet de emancipatiebeleidsnota Veilig meedoen aan de Eerste Kamer gestuurd. In deze nota staan beleidsvoornemens om de sociale acceptatie en veiligheid van lhbtiq+ personen te vergroten, onder andere binnen het onderwijs. In de nota worden verschillende bestaande en geplande initiatieven benoemd, waaronder de wet Vrij en Veilig Onderwijs, het programma Regenboogsteden, en ondersteuning van Paarse Vrijdag op scholen.
De nota benoemt een aantal bekende wetsvoorstellen en andere initiatieven (zoals de wetsvoorstellen Vrij en veilig onderwijs en Herziening wettelijke grondslagen kerndoelen) maar geeft geen blijk van een beleidsfocus op reformatorische of christelijke groepen.
Uitkomsten literatuurstudie opvattingen van jongeren over lhbtiq+-personen
Parallel daaraan heeft de Universiteit van Amsterdam in opdracht van OCW een eerste deelonderzoek opgeleverd in het kader van de bredere studie naar de opvattingen van jongeren over lhbtiq+-personen. Dit literatuuronderzoek laat zien hoe religie, migratieachtergrond, schooltype en regio een rol spelen in hoe jongeren denken over homoseksualiteit en genderdiversiteit. Er was dus ook gevraagd te onderzoeken in hoeverre religie de visie op homoseksualiteit beïnvloedt. Daarover de volgende citaten:
“In hun studie wordt echter geen verband gevonden tussen het belang van religie en de opvattingen over homoseksuele mannen voor jongeren op gereformeerde scholen.”
“Specifiek voor homoseksuele mannen biedt Boersma et al. (2019) aanvullende inzichten door te kijken naar stereotypering en empathie. Jongeren scoren gemiddeld positief op empathie – ze keuren bijvoorbeeld het gebruik van het woord ‘homo’ als scheldwoord af – maar matig positief op stereotypering, wat aangeeft dat homoseksualiteit nog vaak wordt geassocieerd met uiterlijke kenmerken of bepaald gedrag. Deze studie is echter uitgevoerd onder leerlingen van gereformeerde scholen, wat bij de interpretatie van de resultaten in acht moet worden genomen.”
Dit artikel is overgenomen van de VBSO.