Verantwoording bestuursverslag
Met ingang van 2024 zal aan schoolbesturen worden gevraagd om in het bestuursverslag over de VOG te gaan rapporteren. Een schoolbestuur moet verplicht rapporteren over afwezige en niet-tijdige VOG’s. Dit betekent dus dat dit voor alle medewerkers bekend moet zijn! In ieder geval van de medewerkers die in het boekjaar in dienst zijn gekomen. Nieuwe medewerkers kunnen ook medewerkers zijn die eerder in dienst waren, maar waarbij sprake is geweest van een onderbreking.
Op dit moment is dat als volgt verantwoordt in de handreiking voor het bestuursverslag:

In de verplichte tabel is ook een regel opgenomen voor medewerkers die niet in loondienst zijn (nieuwe medewerkers niet in loondienst met een VOG verplichting). Volgens de accountant is dit praktisch onhaalbaar omdat voor een schoolbestuur integraal in kaart te brengen. Er wordt op ingezet om dit onderdeel te laten vervallen.
Langere wachttijd Justis
Recentelijk is gebleken dat de datum op de VOG niet langer gebaseerd wordt op de aanvraagdatum maar op de afgiftedatum. In de praktijk is het erg lastig als het verkrijgen van een VOG langer duurt dan verwacht. Door het schoolbestuur moet de keuze gemaakt worden om de nieuwe medewerker wel of niet van start te laten gaan. Gaat de medewerker van start en is de VOG er niet, dan is dat ‘niet tijdig’ ook in dit soort situaties van toepassing. De aanvraag verloopt via Justis en andere instanties zullen hier weinig aan kunnen veranderen, het is wettelijk verplicht.
Wij zijn van mening dat de verantwoordelijkheden hierin hetzelfde moet blijven. Niet tijdig blijft niet tijdig. Het enige verschil is dat de consequenties voor de scholen iets minder ver strekken doordat er geen bevindingenverslag meer wordt toegevoegd aan de accountantsverklaring.