VGS

#06 – Val kabinet: gevolgen voor schoolleiders

Het kabinet is gevallen. Wat betekend dit voor onze onderwijs(vrijheid)? Wat zijn de vooruitzichten? En wat betekend dit concreet voor jou als schoolleider? Wat kan je doen in aanloop naar de verkiezingen?

Over deze vragen gaat Maarten Grootenboer in gesprek met met belangenbehartigers namens de VGS: Pieter van Eijk en Kees de Groot.

Luister deze podcast nu ook via Spotify.

#05 – Opvoeden voor tijd en eeuwigheid

In deze aflevering schuift bestuurder van de VGS: Jan-Willem de Leeuw aan tafel bij Maarten Grootenboer en Kees de Groot. We bespreken en reflecteren op de lezing: “perspectief op vorming” die Jan-Willem gaf op de Algemene Ledenvergadering van de VGS.

We hebben het over opvoeden op basis van onderbouwde principes in plaats van regels. Over de ruimte die we als christelijke opvoeders hebben — en hoe we die maximaal kunnen benutten. En: zijn we als reformatorische christenen niet veel te veel intern gericht?

Lees hier het artikel over de lezing “Perspectief op vorming”: https://www.vgs.nl/nieuws/spreek-met-jongeren-over-de-principes-die-onze-regels-schragen/

Luister deze podcast nu ook via Spotify.

Donderdag 22 mei vindt er een tweeminutendebat plaats over de sturing in het funderend onderwijs. Dit debat gaat over de vraag wie verantwoordelijk is voor het bestuur van het onderwijs: zijn dat de scholen zelf, of heeft de overheid ook een stevige vinger in de pap? En moeten we niet eerst het fundamentele gesprek voeren over het doel van onderwijs? Hierover gaat Maarten Grootenboer in gesprek met belangenbehartigers van de VGS: Pieter van Eijk en Kees de Groot.

Luister deze podcast nu ook via Spotify.

Tijdens de onderhandelingen van de coalitiepartijen bleken er wel een paar flinke gaten te zitten in de voorjaarsnota. Daardoor moet er bezuinigd worden. Dit wordt onder andere gezocht bij het onderwijs en dan specifiek de onderwijskansen. Wat doet dit met de kansengelijkheid binnen het onderwijs? En is het wel nodig om zoveel aandacht aan kansengelijkheid te geven? Hierover gaat Maarten Grootenboer in gesprek met belangenbehartigers van de VGS: Pieter van Eijk en Kees de Groot.

Luister deze podcast nu ook via Spotify.

Heeft u nog tips voor onze podcast? Neem dan contact op met communicatie@vgs.nl.

Op 16 april is het rapport: “De Staat van het Onderwijs 2025” gepresenteerd door de Inspectie van het onderwijs. In dit rapport wordt beschreven hoe het ervoor staat met het onderwijs in Nederland. Samen met belangenbehartigers van de VGS: Pieter van Eijk en Kees de Groot zoomen we in op dit rapport. Wat staat erin? Wat valt op? En wat betekent dit voor reformatorische scholen?

Download het rapport “De staat van het Onderwijs 2025

Lees ook ons nieuwsbericht over dit rapport

Meer informatie over onze professionele leergemeenschap i.s.m Driestar educatief en KOC

Luister deze podcast nu ook via Spotify.

Maandag 31 maart is een reactie gekomen van de staatssecretaris van OCW, Mariëlle Paul op de vragen vanuit de Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gesteld omtrent het adviesrapport uit 2023 ‘Grenzen stellen, ruimte laten’. Deze brief zegt ons een hoop over de positiebepaling van het kabinet ten opzichte van artikel 23. Of toch niet? In de eerste aflevering van onze podcast onderwijspolitiek in christelijk-reformatorisch licht gaan belangenbehartigers namens de VGS, ⁠Kees de Groot⁠ & ⁠Pieter van Eijk⁠ in gesprek met presentator ⁠Maarten Grootenboer⁠ over het standpunt van dit kabinet ten opzichte van de vrijheid van onderwijs.

Luister deze podcast nu ook via Spotify.