VGS

Over die vragen heeft (toen nog) minister Paul op 5 april 2024 een uitvoerige Kamerbrief gestuurd, zie hier het VBSO-bericht met commentaar daarover.

Wat de VBSO betreft schuilen er achter de bovengenoemde vragen verkeerde veronderstellingen. Zoals de veronderstelling dat de overheid in staat is om het onderwijs te verbeteren door meer te sturen. En de veronderstelling dat schoolleiders en besturen min of meer tegenover elkaar staan.

Van cruciaal belang, voor onze eigen scholen en ook voor de benadering van het ‘sturingsvraagstuk’, is dat de schoolbesturen zoveel mogelijk één gemeenschap moeten zijn. Een organisatie die gezamenlijk gedreven is om het goede voor de kinderen te zoeken. Daarbij helpt om heldere eindverantwoordelijkheid te hebben bij het bestuur (niet versnipperd over schoolleider-bestuur-regio’s-overheid). Maar ook moeten besturen erop letten dichtbij de medewerkers en de ouders te blijven staan om dat gemeenschapsdenken te bewaren. En voor alle betrokkenen op onze scholen om gezamenlijk rond de kernopdracht te blijven werken: het vormen van onze kinderen naar Schrift en belijdenis in de huidige maatschappij.

Dat het onderwerp urgent is voor staatssecretaris Paul, blijkt bijvoorbeeld wel uit het Wetsvoorstel gerichte bekostiging, dat sinds enkele weken in consultatie is. Doel van dit wetsvoorstel is om het mogelijk te maken dat er naast de gewone bekostiging, ook meer langdurige subsidiestromen komen waaraan ook verplichtingen qua besteding kunnen worden verbonden. Op een eventuele consultatiereactie vanuit VBSO hopen we u later te informeren.

Lees het originele artikel op de website van VBSO.