VGS

Leidinggeven: een vak apart. Misschien heb je er al eens aan gedacht: directeur op een basisschool. Maar wat moet je daarvoor weten en kunnen? En nog belangrijker: past dat bij mij als persoon? De VGS biedt een training aan waarin je dit kunt gaan ontdekken. De training is gericht op leerkrachten en teamleiders die min of meer de ambitie hebben om directeur te worden, maar eerst meer willen ontdekken over zichzelf en over de praktische invulling van het vak van schoolleiders. De VGS biedt met deze training een unieke combinatie: enerzijds de persoonlijkheid en anderzijds de praktische invulling.

Doelstelling en leerdoelen

  • Inzicht geven in de persoonlijkheid a.d.h.v. de DISC en drijfverentheorie d.m.v. een persoonlijk profiel.
  • Inzicht geven in de verschillende rollen van de schoolleider, waarbij we vooral ingaan op de rol van manager.
  • Kennis maken met en vaardigheden opdoen in de rol van manager met onderwerpen als financiën en huisvesting, strategie, administratie, personeelsbeleid en kwaliteitszorg.
  • Inspiratie opdoen vanuit de praktijk door in gesprek te gaan met directeuren. Ook leren de deelnemers van elkaar.

Opbouw

Een onderdeel van de training is het ontdekken van je eigen persoonlijkheid: wat zijn mijn drijfveren en wat is mijn gedrags- en communicatiestijl? Aan de hand van de DISC- en drijfverentheorie gaan we namelijk op zoek wat jouw drijft, welk gedrag je laat zien, hoe dit overkomt én wat dit betekent voor samenwerking en leiderschap.

Daarnaast komt het praktische aspect uitgebreid aan de orde in deze training. Wat moet je nu concreet doen als schoolleider? Welke dingen kom je tegen in de praktijk en hoe kun je dat aanpakken? We denken dan vooral aan thema’s als financiën, administratie en personeelsbeleid. We ontdekken dan heel praktisch wat een directeur moet doen en op welke manier je het kunt doen.

De training wordt gevarieerd ingericht: we gaan actief als groep aan het werk, waarbij we gebruik maken van verschillende werkvormen. Maar ook nodigen we (jonge) directeuren uit die vertellen hoe zij de overstap naar het vak van schoolleider ervaren hebben. Daarnaast komen ook verschillende inhoudelijk deskundigen hun visie delen. Tussen de vier trainingsdagen door worden er praktijkgerichte opdrachten meegegeven.

Het traject wordt afgesloten met een coachingsgesprek op de school, samen met je leidinggevende. In dit gesprek deel je je leerproces en kijken we samen naar de toekomst. Ook faciliteren we naar wens een meeloopdag met een directeur van een andere school.

  • Doelgroep

    Leerkrachten, bouwcoördinatoren en teamleiders die op termijn willen doorstromen naar een functie van schoolleider
  • Aantal deelnemers

    Minimaal 8 deelnemers en maximaal 12 deelnemers
  • Aanvangsniveau

    De training is geschikt voor onderwijsgevenden in het primair onderwijs.
  • Aantal uur

    15 uur

Trainers

  • 17 oktober, 31 oktober, 22 november, 12 december 2019
  • 09:00 – 16:00 uur
  • € 1695 vrijgesteld van BTW (inclusief lunch)
  • Kantoor VGS adresgegevens
    Kastanjelaan 10, Ridderkerk
  • Aanmelden